Online Marketing voor de huizenmarkt
De huizenmarkt is constant in beweging dus ook de (Online) Marketing voor de huizenmarkt. Deze tips zijn zowel toepasbaar voor de particuliere huis verkopers als voor de makelaarskantoren. Wat wij in de praktijk vaak tegenkomen is dat veel personen wel Online Marketing willen toepassen, maar ze lopen als snel tegen een aantal zaak aan.
- Ze weten bijvoorbeeld niet goed waar ze moeten beginnen
- Er zijn zoveel promotiekanalen, welke moet ik nou als eerste gaan kiezen?
- Opzien tegen al het technische gedoe
- Twijfelen over de juiste aanpak
- Twijfeling over de hun kunnen omdat ze helemaal geen kaas hebben gegeten van online promotie
- Tijd te kort
Een aantal tips voor de huizenmarkt, waarbij vooral makelaarskantoren het verschil mee kunnen maken.
Live Video Streaming voor de huizenmarkt
Facebook is er onlangs ook mee begonnen. Je kunt nu Live gaan op Facebook en je vrienden kunnen direct meekijken. Het live meekijken met personen is één van de grootste marketing trends van de afgelopen jaren en gaat naar verwachting steeds groter worden. Je geeft de klanten een kijkje achter de schermen en op deze manier krijgen de (potentiele) klanten een veel beter beeld van het bedrijf. Je kunt Live Video Streaming inzetten voor bijvoorbeeld;
- Nieuwe huizen te presenteren
- Vragen te beantwoorden
- Een kijkje achter de schermen te geven
Live Video stream is echt een grote kans voor makelaars. Het is tegenwoordig ook zo simpel om te zetten. Bekende voorbeelden van Live Video Streams zijn SnapChat, Periscope en Facebook Live. Vooral Facebook Live en SnapChat zijn erg waardevol om te zetten.
Klantcontact wordt anders op de huizenmarkt
Heb jij Whatsapp? Steeds meer makelaars beginnen te snappen dat de communicatiemiddelen op de huizenmarkt veranderen. Whatsaspp speelt hierbij een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je Whatsapp gaat toepassen in de communicatie met de klant. Whatsapp heeft verschillende voordelen om toe te passen.
- Communiceren gaat heel snel
- Persoonlijk
- Laagdrempelig
- Mogelijkheid om foto’s te versturen
- Mogelijkheid om video’s en geluid te versturen
Eerst een foto maken, uploaden naar de computer om vervolgens te mailen. Dit is allemaal verleden tijd. Nu maak je foto met Whatsapp en binnen een klik verstuur je de foto naar de klant. Hetzelfde geldt ook voor een video. Met Whatsapp kun je de klantbeleving sterk doen verbeteren.
Virtual Reality komt steeds dichterbij
Er komt steeds meer vraag voor Virtual Reality. In ons drukke bestaan willen we het liefste alles vanuit onze woonkamer bekijken zonder hiervoor enige moeite te doen. En Virtual Reality sluit hier natuurlijk prima op aan. Grote bedrijven, zoals Google zijn hier dan ook druk mee bezig. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Google Glasses. We zetten een bril op de informatie beschikbaar.
Een paar jaar geleden was een 360 graden video ontzettend prijzig en tegenwoordig maken we 360 graden video met onze mobiele telefoon. Voor hoogtefoto’s geld het zelfde. Het is van belang om gebruik te maken van technische ontwikkelingen, omdat de klanten hierom vragen. Laat de potentiele kopers huizen bezoeken, zonder dat ze fysiek aanwezig dienen te zijn. De virtual reality gaat de aankomende jaren een snelle ontwikkeling doormaken. Blijf dit toepassen.
De Mobiele revolutie ook op de huizenmarkt
Bekijk in Google Analytics hoeveel procent van de bezoekers afkomstig is van een mobiel apparaat. Waarschijnlijk is dit meer dan 40%. Dit betekent dat er meer dan 40% van de website bezoekers de website bezoekt met een mobiel apparaat. Naast het feit dat veel bezoekers zullen afhaken als de website niet mobiel vriendelijk is, zal Google de website ook lager plaatsen in de zoekresultaten. De website dient in mobiel ingericht te zijn.
Social Media wordt steeds belangrijker om huizen te verkopen
Op Facebook zijn volop mogelijkheden om huizen onder de aandacht te brengen. In Nederland zijn ruim 9 miljoen personen actief. Door Facebook adverteren in te zetten is het mogelijk om gericht potentiele kopers te bereiken op basis van leeftijd, demografisch gebied en meer relevante targetting opties. Naast Facebook is Instagram adverteren interessant om in te zetten.
Marketing voor de huizenmarkt
De digitale mogelijkheden bieden volop marketing mogelijkheden voor de huizenmarkt. Social Media bieden advertentie mogelijkheden die een stuk gerichter zijn dan bijvoorbeeld printmedia. Hiernaast bieden nieuwe media mogelijkheden om het klantcontact optimaal te benutten. Eén op één contact wordt steeds eenvoudiger om toe te passen door bijvoorbeeld WhatsApp en SnapChat. Het klantcontact wordt hierdoor een stuk sneller en effectiever.