Zie je kijker als een date: De 1e indruk is het belangrijkste

Zie je kijker als een date: De 1e indruk is het belangrijkste

Als je een kijker hebt, verleid je die dan met de eerste indruk?

Als je een huis al wat langer te koop hebt staan, kan dat verschillende redenen hebben. De belangrijkste reden hiervoor kun je zoeken in het gedrag van mensen op het internet. Om dit te snappen, moet je begrijpen hoe mensen op internet lezen en huizen zoeken.

Als je bijvoorbeeld op een pagina komt, lees je dan de hele tekst die er op staat? En dan bedoel ik van boven tot onder, en dat op alle pagina’s.

Nee dus.

Ga er maar eens op letten bij jezelf. Je komt er dan achter dat je dit eiogenlijk NOOIT doet, maar dat je als hjet ware aan het koppensnellen bent, zoals men ook de krant leest. Vluchtig ga je door de pagina heen, en binnen ene fractie van een secoinde bepaal je of de pagina die je bezoekt interessantr genoeg is om er meer aandacht aan te besteden of niet.

Alle websites met aanbodpagina’s waarop huizen worden aangeboden, zoals Jaap, Funda en Huislijn, worden dagelijks de gescand door de bezoekers. Als je daartussen niet opvalt met je woning, dan wordt er verder gescrolt en wordt jouw woning niet of veel minder bekeken.

Het is dus zaak om te zorgen voor een onvergetelijke eerste indruk van je huis.

Misschien ben je op dit moment ook zelf op zoek naar een nieuwe woning. Hoe zoek jij een huis op het internet? Want dat daar de zoeketocht begint, zal je zo onderhand wel duidelijk zijn (Wij bij Huispromotie hameren daar altijd op ;) )

Zie je kijker als een date: De eerste indruk is het belangrijksteVaak begint deze zoektocht op Funda.nl, de grootste aanbod site als het om huizne gaat. Daar zoek je op een bepaalde plaats of omgeving en voor een bepaalde prijs. Verder kun je nog verder verfijnen op basis van type woning, aantal kamers, oppervlakte van de leefruimte et cetera.

Uiteindelijk blijft er een lijst over met woningen die voor jou geschikt zijn.

De hamvraag is natuurlijk; Valt jouw woning op tussen al die concurenten die ook e4en woning aanbieden met dezelfde eigenschappen?

Dit is het punt waarop voor jou het scannen van de woningen is begonnen.

Binnen 1 tot 2 seconden beoordeel je de hoofdfoto van het eerste huis. En van het tweede. En derde. En zo ga je de hele lijst bij langs.

Als je hebt besloten dat een van de hoofdfoto’s aanspreken en interessant genoeg is om verder te kijken, dan besluit je door te klikken om meer informatie en meer foto’s te gaan bekijken.

Bedenk je dus goed dat een aantrekkelijke hoofdfoto het verschil kan maken tussen doorklikken of verder scrollen. En daarmee dus het verschil tussen het wel of niet verkopen van je huis.

Wat je kunt doen om te zien of jouw hoofdfoto er tussenuit springt, is een selectie maken van huizen die voldoen aan dezelfde eigenschappen als jouw huis. Doe dus net alsof jij je eigen huis wil kopen en zoek op de criteria op Funda die nodig zijn om jouw huis naar voren te halen.

Val je op tussen de andere huizen of is het een pot nat? Dat is goed, want dan is het makkelijker om op te gaan vallen ;)

Om je hierbij te helpen hebben we 7 aandachtspunten op een rijtje gezet voor een optimale Hoofdfoto op Funda:

1. Verhoudingen

Kloppen de verhoudingen op de foto? Staat het huis er helemaal op of staat er juist teveel van de omgeving op, zoals lucht of straat, waardoor je huis juist veel kleiner lijkt? Staan het huis, de straat en de lucht allemaal goed tot elkaar in verhouding?

2. Aanzicht

Heeft jouw huis een mooi aanzicht zoals bijvoorbeeld een vrijstaande woning dat heeft? Als je bijvoorbeeld een rijtjeswoning hebt of een appartement, gebruik dan geen foto van de buitenkant als hoofdfoto. Gebruik hiervoor een aantrekkelijke foto van de binnenkant van de woning. De hoofdfoto moet er namelijk voor zorgen dat er doorgeklikt wordt.

3. Diepte

Laat de foto voldoende diepte zien, is er het juiste perspectief gebruikt?

4. Seizoen

Passen de foto’s bij het seizoen waarin het huis wordt verkocht? Bloeiende bloemen zijn natuurlijk mooi om te zien, maar in hartje winter krijg je als kijker snel het idee dat het huis in dat geval al voor een lange tijd te koop staat of dat de foto’s simpelweg gedateerd zijn. Daardoor kan er twijfel ontstaan of het huis in de tussentijd niet veranderd is.

5. Weersomstandigheden

Wat voor weer is het op de foto? Is het bewolkt of juist lekker zonnig? Een mooie strakblauwe lucht en de zon op de voorgevel kan een huis aanmerkelijk doen stijgen qua uitstraling.

6. Omgeving

Is het netjes opgeruimd op de foto? Staan er geen fietsen, auto’s, speelgoed of bouwmaterialen in beeld? Denk ook om zonwering en rolluiken die opgerold zijn.

7. Zichtbaarheid

Staat het huis goed zichtbaar op de foto? Staan er geen bomen, struiken of een gedeelte van een ander huis voor? We hebben ook wel eens een standbeeld op een foto zien staan omdat de eigenaar dit zo mooi vond… Het gaat er dus niet om wat jij mooi vind, maar waardoor de kijker uitgenodigd wordt om door te klikken.

Eigenlijk is het meest verstandig om een professionel fotograaf in tehurten om in ieder geval deze hoofdfoto voor hje te maken. Je zult er namelijk voor moeten zorgen dat jij de mooieste hoofdfoto hebt waarop iedereen dolgraag wil doorklikken.

Je makelaar is geen fotograaf, dus laat het niet door hem doen. Waarschijnlijk ben jij ook geen fotograaf, dus ga het ook niet zelf doen.

Investeer een klein beetje om er veel voor terug te krijgen!

Met de juiste hoofdfoto neemt de kans op meer kijkers enorm toe.

Reactie plaatsen

Huis verkopen voor een vast tarief vanaf € 397,-

  • Huis verkopen met onze ondersteuning 
  • Huis gemiddeld binnen 6 weken verkocht!
  • Wij hebben al meer dan 300+ huizen verkocht
  • Plaatsing op alle huizensites 
  • Prijs/kwaliteit gemiddelde beoordeling van 8,9
  • Vast tarief vanaf € 397,- inclusief btw. 
  • Huis binnen 3 dagen in de verkoop 
  • Bespaar duizenden euro's 

Ontvang direct de ultieme Huispromotie gids en ontdek wat je nodig hebt om:

  • Duizenden extra bezichtigingen te krijgen
  • De juiste kopers online te bereiken
  • Eenvoudig de volgende stap na Funda te zetten
  • Op te vallen tussen de huizen die te koop staan
  • Zelf de verkoopsnelheid te beïnvloeden
  • Zelf de verkoopprijs te beïnvloeden
  • Wat 90% van de verkopers niet doen
50%
Je bent er bijna!
Waar mogen we hem naartoe sturen?
DIRECT ONTVANGEN