Een geïnteresseerde koper goed rondleiden is een belangrijk punt in de verkoop. Op dat punt heeft een kijker namelijk al de moeite genomen om vanachter Funda weg te komen en tijd te investeren in jouw woning. Plan een afspraak in met twee of drie verschillende makelaars, die jij wel als makelaar zou willen hebben, om een huis uit hun portfolio te bezichtigen. Observeer de aanpak van de verschillende makelaars tijdens de rondleiding door de woning. Deze aanpak zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde aanpak zijn waarop de makelaar straks jouw kijkers zal rondleiden door jouw woning. Je kunt dan zelf ondervinden of je een goed gevoel krijgt bij elke specifieke makelaar.
Is dit het geschikte makelaarskantoor voor jou?
Is hij/zij bijvoorbeeld:
- Goed geïnformeerd over de woning?
- Wist hij/zij op veel vragen een duidelijk antwoord te geven?
- Prettig aanwezig tijdens de rondleiding?
- Heel erg nonchalant of juist opdringerig?
Zomaar een aantal zaken die er voor kunnen zorgen dat de verkoop wel- of niet doorgaat. Vaak is het verstandig om te kiezen voor een makelaarskantoor dat is aangesloten bij een brancheorganisatie, zoals de NVM, VastgoedPro of VBO. Deze branches hanteren scherpe regels voor de makelaars. Op deze wijze heb je een stuk meer zekerheid. Hiernaast dien je nog te letten op de volgende punten:
Welke werkzaamheden worden er verricht door het makelaarskantoor?
- Zijn de genoemde bedragen inclusief of exclusief BTW?
- Zijn er ook opstartkosten?
- Welke werkzaamheden worden er verricht voor de courtage?
- Welke marketingactiviteiten worden verricht?
- Zijn er ook intrekkingskosten?
- Heb je alle kosten inzichtelijk?
De reden dat wij de bovengenoemde punten benoemen is omdat fysieke makelaars niet altijd een overzichtelijke website hebben waarin dit helder naar voren komt. En als het niet wordt benoemd, is het voor jou als non-specialist niet makkelijk om te bedenken wat er allemaal voor makelaarskosten bijkomen. Zorg er dus voor dat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
Waar moet je nog meer opletten?
Het is natuurlijk niet zo dat als een makelaar geen goede online positionering heeft, het dan ook geen goede makelaar is. Dat is niet wat we hier willen beweren. Misschien is die makelaar wel zo goed dat hij alle online mogelijkheden helemaal niet nodig heeft. Hieronder een aantal interessante vraagstukken om rekening mee te houden.
Stel jezelf deze vragen over je makelaar;
- Zijn de foto’s van mijn advertentie van hoge kwaliteit?
- Kan ik mijn woningfilm vermelden op de website van de makelaar?
- Hoeveel bezoekers komen er op de website van de makelaar zelf?
- Is mijn huis goed te bekijken op de website van de makelaar?
- Welke online marketing instrumenten zet mijn makelaar in?
- Plaatst de makelaar een promotiefilm van mijn woning op Funda.nl?
- Zet mijn makelaar de woning ook op Jaap.nl en andere bekende woningsites?
Behalve deze overwegingen kun je nog best kritisch zijn op je makelaar.
Krijgt jouw huis bijvoorbeeld wel de aandacht die het verdient?