Zorg voor een goede website vindbaarheid
Het oriëntatieproces van een potentiële huis verkoper begint op het internet. 90% van de zoekopdrachten in Nederland gebeurt op Google. Voordat een huis verkoper het huis te koop gaat aanbieden zal die op zoek naar een makelaarskantoor. Voor een makelaarskantoor is het van belang om tijdens het zoekproces goed gevonden te worden op relevante zoekwoorden. Relevante zoekwoorden zijn:
- Makelaar + plaatsnaam
- Huis verkopen + plaats
Een concreet voorbeeld hiervan is. Stel je bent als makelaar actief in Amsterdam dan wil je gevonden worden op:
Makelaar Amsterdam, maar ook op huis verkopen Amsterdam. Hiernaast zijn er nog veel meer relevante zoekwoorden die belangrijk zijn om op gevonden te worden. Bijvoorbeeld:
- Villa verkopen in Amsterdam
- Eengezinswoning verkopen in Amsterdam- zuid
Met de Google zoekwoorden tool kun je achterhalen welke zoekwoorden het meest worden gebruikt in Google. Wanneer je goed wordt gevonden op Google krijg je constant nieuwe aanvragen. Zorg er dus voor dat je goed wordt gevonden op relevante zoekwoorden.
Zet Google Adwords in om meer klanten te krijgen
Je hebt twee manieren om goed gevonden te worden op Google. Je kunt in de gratis zoekresultaten worden getoond of je kunt adverteren op Google met Google Adwords. Het grote voordeel van Google Adwords is dat je meteen goed wordt gevonden op relevante zoekwoorden. De zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden kun je zelf opgeven. Google Adwords inzetten schrikt veel ondernemers af, omdat het geld kost. Maar het heeft veel voordelen. Hieronder een voorbeeld van Google Adwords.
Voordat je begint met Google Adwords is het van belang om een professional hier voor in te huren. Google Adwords is een vak. Wanneer je Google Adwords niet goed opzet gaat het je geld kosten in plaats van dat het geld gaat opleveren. Hiernaast dien je de Adwords campagnes continue te analyseren en te optimaliseren.
Een aantal Google Adwords tips:
- Zorg voor een goede landingspagina
- Plaats de conversiescodes op de bedanktpagina’s
- Ga A/B testen
- Blijf de campagnes optimaliseren
Zet Facebook adverteren in om huizen te promoten
De kans op dit moment is echt Facebook adverteren. Facebook is al helemaal ingeburgerd in onze samenleving. Facebook is niet meer het kanaal waar alleen jongeren opzitten. In tegendeel zelfs. Jongeren verlaten Facebook voor andere Social Media platformen, zoals Snapchat en Instagram. Facebook is misschien wel het kanaal voor de “ouderen” aan het worden en Facebook biedt hele interessante mogelijkheden om op te adverteren. Als je Facebook adverteren nog niet inzet om het huizenaanbod te promoten is dit echt een gemiste kans. Je kunt het huizenaanbod promoten al vanaf een paar euro. Wij raden aan om voor elk huis aparte Facebook advertenties aan te maken.
Maak verschillende doelgroepen voor je advertenties:
Op basis van leeftijd. Bijvoorbeeld 21- tot en met 26 jaar
27- tot en met 33 jaar
34- tot en met 40 jaar
41- tot en met 47 jaar
Het is afhankelijk van wat voor huis je verkoopt welke leeftijdscategorieën je gaat selecteren. Je kunt ook segmenten maken op basis van man/vrouw en een campagne maken voor beide. Blijf vooral testen en optimaliseren. Natuurlijk gaat dit enige tijd kosten, maar het gaat ook resultaat opleveren.
Je zult zien dat het bereik op Facebook enorm is en dat jouw klanten het zullen waarderen dat het huis ook op Facebook wordt aangeboden.
Biedt woningfilms aan voor extra promotie
Weinig makelaarskantoren maken nog gebruik van woningfilms. Dit is een gemiste kans. Wij horen vaak dat een woningfilm weinig toevoegt aan de foto’s. Dit kan misschien wel kloppen, maar huizen met een woningfilm (diashow) worden hoger gerankt op Funda. Een hogere ranking op Funda betekent meer online vertoningen. Alleen om deze reden zal je bij alle huizen een woningfilm dienen toe te voegen. Hiernaast zijn woningfilms makkelijk te delen op Social Media. Kortom een woning zorgt voor meer (online) vertoningen van het huis.
Tip: Upload de woningfilms op Facebook.
Gebruik Google Analytics op de juiste wijze
Google Analytics is het gratis analyse systeem van Google. Zonder gebruik te maken van Google Analytics is het haast niet mogelijk om de website optimaal in te richten voor maximaal resultaat. Met Google Anlytics zie je het aantal bezoekers op de website en het gedrag op de website. In Google Analytics zie je onder andere de volgende gegevens:
- Bezoekersaantallen
- Bekeken pagina’s
- Op welke pagina’s de meeste bezoekers afhaken
- Op welke pagina’s bezoekers meteen afhaken
- Hoe de bezoekers op de website zijn gekomen
Heb je Google Analytics nog niet op de website geplaatst? Vraag de website bouwer om dit dan zo snel mogelijk te doen. Wanneer Google Analytics op de website hebt geplaatst is het van belang om de doelen in te gaan stellen in Google Analytics.